Wat is er aan de hand?

Ferrari houdt social media pagina’s blijkbaar goed in de gaten, want onlangs mocht modeontwerper Philipp Plein een sommatiebrief ontvangen met het dringende verzoek om een Instagram post binnen 48 uur te verwijderen[1]. Op de betreffende foto is onder andere een groene Ferrari (eigendom van Philipp Plein) te zien met schaars geklede dames eromheen en sneakers van de modeontwerper. Naar de mening van Ferrari beschadigt de foto het imago van Ferrari, onder meer zou er ten onrechte een link worden gelegd tussen het merk Ferrari en de schoenenlijn van Philipp Plein en de “questionable manner in which they are promoted”. Een en ander zou ertoe leiden dat Philipp Plein inbreuk maakt op de merkrechten van Ferrari.

Wat kan Ferrari doen?

Ferrari beschikt over een groot aantal merkregistraties van zowel het woord Ferrari als het logo. Op basis van een merkregistratie kan een merkhouder, kortgezegd, optreden tegen partijen die gebruik maken van het merk (of een soortgelijk merk) voor dezelfde producten (of soortgelijke producten). Bekende merken hebben een ruimere beschermingsomvang en de merkhouder van een bekend merk kan ook optreden tegen partijen die een teken gebruiken voor een andere producten als daardoor afbreuk wordt gedaan aan de reputatie van het merk. Ik denk dat we wel kunnen aannemen dat Ferrari een ‘bekend merk’ is, in ideder geval voor auto’s. Uit de sommatiebrief die door Philip Plein op zijn Instagram heeft gepost, blijkt ook dat het grootste bezwaar van Ferrari zit in de link die gelegd zou worden tussen de ‘smakeloze foto’s’ en de goede reputatie van Ferrari. Maar kan Ferrari wel echt voorkomen dat deze foto gepost wordt?

Ferrari heeft met haar licentiehouders afspraken gemaakt over het soort foto’s dat via social media naar buiten gebracht mag worden. Philip Plein is geen licentienemer en is dus ook niet gebonden aan een contract met Ferrari. Verder gebruikt Philip Plein de auto’s als decor en niet om de auto’s aan te prijzen. Toevallig heeft Philip Plein een Ferrari in zijn bezit en vindt hij dit een mooie auto. Door zogenaamde ‘uitputting’ mag hij de auto gebruiken zoals hij dat wenst, Ferrari heeft niets meer te zeggen over auto’s die eenmaal op de markt zijn gebracht. Philip Plein mag dan ook de Ferrari gewoon op zijn Instagram plaatsen – smakeloos of niet – om zijn schoenen aan te prijzen, zolang het publiek maar niet zou kunnen denken dat er een commerciële band bestaat tussen Philip Plein en Ferrari. Dat lijkt me in dit geval wel heel onwaarschijnlijk. Philip Plein heeft de foto dan ook gewoon laten staan en de sommatiebrief van Ferrari gepost, wat het imago van Ferrari misschien ook niet veel goed doet!

De advocaten van The Legal Group kunnen je adviseren bij merkregistraties en merkbescherming. Mocht je hier een vraag over hebben, stuur dan voor meer informatie een e-mail naar helen@thelegalgroup.nlof bel naar 020 – 679 50 25.

[1]https://www.telegraaf.nl/lifestyle/1455390471/ferrari-boos-op-designer-om-sexy-instagram-post?utm_source=www.boek9.nl&utm_medium=referral&utm_content=/boek9-berichten/sexy-instagram-post-philipp-plein-wekt-woede-ferrari