Tony Chocolonely staat bekend om haar missie slaafvrije chocolade repen te produceren. Zij is dan ook een juridisch nogal omstreden campagne gestart om consumenten en andere chocoladeproducenten bewust te maken van de erbarmelijke omstandigheden in de cacao-industrie.

Volgens Tony is het een actie met een knipoog, waarbij zij hopen op een samenwerking om samen de strijd tegen slavernij in de cacao-industrie aan te gaan. Leuk bedacht, maar wel risicovol. Deze actie zou namelijk kunnen leiden tot een inbreuk op zowel merk- als auteursrechten.

Voor de campagne heeft Tony vier nieuwe wikkels ontworpen die qua vormgeving en kleurstellingen verwijzen naar andere bekende chocolademerken waaronder Twix, KitKat, Ferrero Rocher en Toblerone.[1]De rechthebbende op deze merken kunnen in algemene zin hiertegen optreden als er sprake is van verwarringsgevaar.

Voor wat betreft de woordmerken lijkt verwarringsgevaar niet aan de orde. Weliswaar zijn de kleurstellingen van de bekende merken overgenomen, maar niet de bekende woordmerken zelf. In plaats van de woordmerken is met grote letters ‘TONY’s’ vermeld. Of de rechthebbenden op de merken Twix, KitKat Ferrrero Rocher en Toblerone met hun beroep op merkrechten kunnen optreden, hangt daarom af van de wijze waarop de beeldmerken van deze merken zijn geregistreerd.

Daarnaast zijn de verpakkingen van deze chocoladeproducten beschermd door het auteursrecht. Daarbij geldt dat auteursrechtinbreuk wordt aangenomen als een oorspronkelijke combinatie van vormgevings- en kleurelementen is overgenomen en de chocoladeproducten van Tony Chocolonely als gevolg daarvan dezelfde totaalindruk hebben gekregen. Dit is zonder toestemming van de rechthebbenden niet toegestaan; ook niet voor een ‘goed doel’.

Het lijkt er dan ook sterk op dat Tony Chocolonely bij haar campagne inbreuk maakt op de merk- en auteursrechten van de andere bekende merken. Wij denken daarom ook niet dat Tony Chocolonely al op grote schaal deze chocoladeproducten heeft geproduceerd. Bij een eventuele procedure zal zij zich uiteraard verweren, maar nog belangrijker; de misstanden in cacao-industrie aan de kaak willen stellen.  We kijken ernaar uit!

[1]Nieuwsbericht AD, https://www.ad.nl/koken-en-eten/tony-s-chocolonely-wil-cacao-industrie-opnieuw-wakker-schudden~a2b4210bf/.