BLOG

Advance Magazine Publishers / Remark

Advance Magazine Publishers / Remark

Verzorgingsproducten die onder de naam Vogue Glamour worden verkocht, maken geen inbreuk op de merkrechten van het tijdschrift Glamour. Glamour is een veelgebruikte aanduiding met betrekking tot verzorgingsproducten en mode. De Rechtbank oordeelt dat door Vogue niet wordt aangehaakt bij het tijdschrift Glamour.

Lees hier de uitspraak

Basil / Burgers Lederwarenfabrik Wijchen

Basil / Burgers Lederwarenfabrik Wijchen

De voorzieningenrechter oordeelt in een geschil over auteursrecht op fietsmanden. Beide partijen brengen fietsmanden op de markt, waarbij de voorzieningenrechter oordeelt dat de auteursrechtelijke drempel voor de mand van Basil net wordt gehaald. Ook al bestaat de fietsmand uit al bestaande elementen, toch is dit volgens de voorzieningenrechter in dit geval voldoende. Eén van de door Burgers aangeboden fietsmanden vertoont een overeenstemmende totaalindruk en maakt inbreuk op het auteursrecht.

Lees hier de uitspraak

Hasbro / Simba Toys

Hasbro / Simba Toys

Het Hof oordeelt dat My little pony van Hasbro aangemerkt dient te worden als een auteursrechtelijk beschermd werk. De door Simba Toys verhandelde “Simba Pony II” maakt inbreuk op de auteursrechten van Hasbro, nu de auteursrechtelijk beschermde trekken van My little pony zodanig zijn overgenomen, dat de totaalindrukken overeen komen.

Lees hier de uitspraak

Wilkinson / Gillette

Wilkinson / Gillette

Wilkinson gebruikt op haar scheerproducten onder meer de tekst “scheert beter dan Mach 3”. Het Gerechtshof oordeelt – net als de voorzieningenrechter in eerste aanleg – dat er sprake is van een ongeoorloofde vergelijkende reclame. Daarnaast oordeelt het Gerechtshof dat er sprake is van inbreuk op de merkrechten van Gillette.

Lees hier de uitspraak

Gigaprint / Gigaboek

Gigaprint / Gigaboek

De voorzieningenrechter oordeelt terecht dat er geen overeenkomsten zijn tussen het printbedrijf van Gigaprint aan de ene kant en de uitgeverswerkzaamheden van Gigaboek aan de andere kant. Nu de activiteiten niet overlappen en er verder ook geen sprake is van enige verwarring, geldt dan ook dat er geen sprake is van handelsnaaminbreuk.

Lees hier de uitspraak