BLOG

Strike two tegen de lookalike

Max Verstappen Look A Like Picnic | Intellectueel Eigendom Advocaten

Kort geleden schreven wij nog over strike one voor Edgar Davids over inbreuk op zijn portretrecht. De rechtbank oordeelde daar dat ook een virtueel karakter in een computerspel een portret kan zijn en dus, als er geen toestemming is gevraagd aan de bekende persoon, inbreuk op een portretrecht. Een virtueel karakter is eigenlijk een soort lookalike. Lees verder

Lookalike kan inbreuk portretrecht zijn – strike one!

portretrecht, intellectueel eigendom advocaten

We zien vaak bekende gezichten in reclamecampagnes voorbij komen. In de meeste gevallen heeft de bekende Nederlander daar gewoon aan meegewerkt, maar soms liften bedrijven mee op de bekendheid van een persoon door een lookalike te gebruiken. Een stuk goedkoper natuurlijk! Zo zagen we enige tijd geleden een lookalike van Max Verstappen door het beeld scheuren in een reclame voor Picnic bezorgdiensten, dit uiteraard in navolging van de reclamecampagne van Jumbo waarin de echte Max Verstappen te zien was.
Lees verder

Verantwoordelijker met privacy omgaan

Privacy Steeds Belangrijker | Intellectueel Eigendom Advocaten

Privacy wordt steeds belangrijker. Men wordt zich steeds meer bewust van het feit dat vrijwel alles wat je op de computer doet gevolgd kan worden en tegenwoordig zitten de gegevens van een gemiddelde internetgebruiker in honderden tot wel duizenden bestanden. Om ervoor te zorgen dat iedereen erop kan vertrouwen dat zijn persoonsgegevens voldoende beveiligd worden, heeft de overheid de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) gewijzigd en aangescherpt.  Lees verder