BLOG

Inbreuk Petit Bateau op auteursrechten kunstenaar Iwan Smit

De rechtbank Amsterdam heeft in kort geding geoordeeld dat de collectie die Petit Bateau in Nederland en Frankrijk uit heeft gebracht onder de collectie “Botter x Petit Bateau” inbreuk maakt op de auteursrechten van kunstenaar Iwan Smit. Iwan Smit heeft voor de afstudeercollectie van kledingontwerper Rushemy Botter ontwerpen gemaakt van fantasiebloemen op diverse kledingstukken. Daarnaast heeft Iwan Smit een wandschildering gemaakt met eveneens fantasiebloemen. Deze fantasiebloemen zijn door Petit Bateau op diverse kledingstukken afgebeeld en onder meer in Nederland en Frankrijk op de markt gebracht. De voorzieningenrechter oordeelt nu dat, omdat Smit geen toestemming heeft verleend voor deze openbaarmaking, inbreuk maakt op de auteursrechten van Smit en de verkoop dient te staken.

Lees hier de uitspraak.

De vijf verschillen tussen kwekersrecht en merkenrecht

De vijf verschillen tussen kwekersrecht en merkenrecht

Kwekersrecht is een specifieke beschermingsvorm, belangrijk voor alle telers in Nederland en daarbuiten. Het komt in de praktijk nog wel eens voor dat er verwarring ontstaat tussen dit kwekersrecht en het merkenrecht waarbij in beide gevallen namen worden beschermd. Daarom even kort de vijf belangrijkste verschillen op een rijtje.

Lees verder

Wat een merk kan zijn. Neem nou … het positiemerk.

Voor wat kan gelden als een merk kunnen we naar verschillende juridische bronnen kijken. Voor Nederland is er het Benelux Verdrag voor de Intellectuele Eigendom. In de EU zijn er een paar EU-merkenrichtlijnen, die – als het goed is – netjes in dat Benelux Verdrag zijn verwerkt. Ten derde is er de EU-merkenverordening. Die laatste creëert een zelfstandig unierecht, dat geldt in de hele EU. Naast en los van nationale merkenrechten.

Lees verder

Conor McGregor geeft het goede voorbeeld: meer rendement uit imagerechten?

Conor McGregor geeft het goede voorbeeld: meer rendement uit imagerechten?

Inmiddels zien we op televisie en online vele commercials voorbij komen waarbij bekende artiesten of sporters de producten van bedrijven aanprijzen. Dit verhoogt dan de verkoop van de aangeprezen producten, omdat de consument deze producten eerder herkent en een positieve associatie heeft met de betreffende bekende buiten- of Nederlanders. Naar mijn mening is er uit de exploitatie van imagerechten van bekende mensen nog veel meer rendement te halen, dan nu het geval is.

Lees verder