BLOG

Wat een merk kan zijn. Neem nou … het positiemerk.

Voor wat kan gelden als een merk kunnen we naar verschillende juridische bronnen kijken. Voor Nederland is er het Benelux Verdrag voor de Intellectuele Eigendom. In de EU zijn er een paar EU-merkenrichtlijnen, die – als het goed is – netjes in dat Benelux Verdrag zijn verwerkt. Ten derde is er de EU-merkenverordening. Die laatste creëert een zelfstandig unierecht, dat geldt in de hele EU. Naast en los van nationale merkenrechten.

Lees verder

Conor McGregor geeft het goede voorbeeld: meer rendement uit imagerechten?

Conor McGregor geeft het goede voorbeeld: meer rendement uit imagerechten?

Inmiddels zien we op televisie en online vele commercials voorbij komen waarbij bekende artiesten of sporters de producten van bedrijven aanprijzen. Dit verhoogt dan de verkoop van de aangeprezen producten, omdat de consument deze producten eerder herkent en een positieve associatie heeft met de betreffende bekende buiten- of Nederlanders. Naar mijn mening is er uit de exploitatie van imagerechten van bekende mensen nog veel meer rendement te halen, dan nu het geval is.

Lees verder

De rol van het afgebeelde object in de auteursrechtelijke bescherming van audiovisuele werken

De rol van het afgebeelde object in de auteursrechtelijke bescherming van audiovisuele werken

In het auteursrecht gaat het om de bescherming van originele werken. Een werk is origineel als de “maker” (is hetzelfde als ”auteur”) een keuze heeft kunnen maken en ook gemaakt heeft. Wanneer dat niet kan of niet gebeurt, is er geen “werk” bij gebreke aan “originaliteit”. Als criterium voor “originaliteit” geeft de hoogste EU rechter (het EUHvJ) aan dat het moet gaan om een “eigen intellectuele schepping” van de “maker”.

Lees verder