BLOG

Inbreuk door Tony Chocolonely als breder maatschappelijk doel?

Tony Chocolonely staat bekend om haar missie slaafvrije chocolade repen te produceren. Zij is dan ook een juridisch nogal omstreden campagne gestart om consumenten en andere chocoladeproducenten bewust te maken van de erbarmelijke omstandigheden in de cacao-industrie.

Lees verder

Geen slaafse nabootsing Dr. Martens

Ongeveer een jaar geleden schreven wij al over de procedure tussen Airwair – van Dr. Martens schoenen – en Primark (lees hier de blog). Met die procedure probeerde Airwair te voorkomen dat Primark schoenen op de markt bracht waarvan Airwair meende dat deze inbreuk maakten op de auteursrechten van Airwair. De rechtbank ging hier niet in mee en oordeelde dat de schoenen van Primark een andere totaalindruk vertonen dan de Dr. Martensschoenen en daarmee geen inbreuk maken. Bovendien passen deze ‘legerschoenen’ in een trend van al bestaande schoenen met een soortgelijke vormgeving.

Lees verder

2021 nadert – Wat gebeurt er na Brexit met merken en modellen?

 

Vanaf 1 januari 2021 is het dan echt een feit, de overgangsperiode is voorbij en het VK maakt dan echt geen onderdeel meer uit van de Europese Unie. Wij zetten nog even kort op een rijtje wat er met bestaande of nieuwe merkregistraties en modelregistraties gebeurt.

Lees verder

De nieuwe Mediawet en social media; wat te doen als influencer?

De nieuwe Mediawet en social media; wat te doen als influencer?

Vorige maand is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Dit brengt aanzienlijke veranderingen met zich mee nu ook on-demand diensten, waaronder sociale media, onder deze wet zijn gaan vallen. Volgens deze wetgeving is het de taak van de overheid om de onafhankelijkheid, diversiteit en kwaliteit van de media te beschermen.[1]Een onderwerp wat hierdoor veel in opspraak is geraakt betreft het reclamebeleid van influencers.

Lees verder